Sarjana Pengajaran (Awal Kanak-kanak)
Edith Cowan University
Maklumat Utama
Lokasi kampus
Mount Lawley, Australia
Bahasa
Inggeris
Format kajian
Pembelajaran jarak jauh, Di kampus
Tempoh
4 semester
laju
Sepenuh masa
Yuran tuisyen
Minta maklumat
Tarikh akhir permohonan
Minta maklumat
Tarikh mula paling awal
Minta maklumat
* yuran indikatif setiap semester
pengenalan
Menyediakan kelayakan pengajaran awal yang diiktiraf secara nasional untuk pelajar yang telah memperoleh ijazah Sarjana Muda atau kelayakan yang setara di bidang selain Pendidikan.
Sarjana Pengajaran (Awal Kanak-kanak) didedikasikan untuk menghasilkan graduan yang berkualiti bersedia untuk mengambil pekerjaan di seluruh sektor pendidikan awal kanak-kanak, termasuk mengajar kanak-kanak dari kelahiran hingga 8 tahun.
Berurusan secara khusus dengan kanak-kanak dari kelahiran hingga 8 tahun, kursus ini memberi tumpuan kepada penjagaan dan pendidikan kanak-kanak dalam kumpulan umur ini dalam perkongsian dengan keluarga dan komuniti.
Kursus ini dibina berdasarkan prinsip bahawa pelajar datang ke program ini dengan kekuatan dari pelbagai pengalaman pendidikan dan kehidupan. Pemikiran dan penyelidikan reflektif, dengan penekanan pada hubungan dari teori ke amalan, dinilai. Pelajar membangunkan pemahaman yang mendalam mengenai kepentingan membina hubungan positif yang kuat dengan anak-anak, keluarga, komuniti dan rakan sekerja.
Pelajar diajar bagaimana membangun, melaksanakan dan menilai kurikulum inklusif secara sosial di mana kanak-kanak dihargai, dihormati dan produktif dalam pembelajaran.
Kursus ini menampung "prinsip dan dimensi" kecemerlangan dan disampaikan melalui perkongsian saling menguntungkan antara ECU, dan sekolah individu dan tetapan awal kanak-kanak.
Kemasukan Kursus
Keperluan Kemasukan Akademik (Band 6)
Keperluan kemasukan khusus kursus adalah wajib dan mesti dipenuhi oleh semua pemohon. Keperluan ini adalah sebagai tambahan kepada atau menggantikan syarat minimum yang digariskan dalam bahagian kemasukan keperluan akademik di bawah.
Semua pemohon dikehendaki memenuhi kriteria bukan akademik, selain memenuhi kriteria kemasukan akademik. Keupayaan bukan akademik pemohon akan dinilai berdasarkan siapakah Persediaan Bukan Akademik untuk soal selidik dalam talian Entri Guru (NARTE).
Keperluan kemasukan akademik (Band 6) boleh dipenuhi melalui penyempurnaan salah satu daripada yang berikut:
- Ijazah Sarjana Muda; atau
- Pengajaran sebelum bersamaan termasuk pengalaman profesional sekurang-kurangnya lima tahun.
Keperluan Bahasa Inggeris (Band 5)
Pelajar mesti mencapai Akademik IELTS dengan tahap purata sebanyak 7.5 atau lebih, merangkumi empat komponen mendengar, bercakap, membaca dan menulis; tiada skor di bawah tahap 7.0 dalam mana-mana komponen ini; dan, skor 8.0 atau lebih dalam komponen bercakap dan mendengar.
Nota:
- Sekiranya pendidikan menengah dan pengajian ijazah diselesaikan dalam tempoh 2 tahun sebelum memohon pendaftaran di Australia, Kanada, Ireland, New Zealand, UK atau Amerika Syarikat, pemohon tidak perlu memberikan bukti kecekapan bahasa Inggeris.
- Pemohon yang telah menamatkan pendidikan menengah mereka di Afrika Selatan dalam Bahasa Inggeris dan memiliki ijazah sarjana yang diajar dalam bahasa Inggeris dari Universiti Afrika Selatan dianggap telah memenuhi keperluan Bahasa Inggeris untuk masuk ke Master of Teaching.
Butiran Kursus
Ketersediaan semester
- Semester 1: Tinjau sepenuh masa di Mount Lawley
Struktur Kursus
Kod Unit | Tajuk Unit | Mata Kredit |
LIT1200 | Literasi Peribadi | |
NUM1200 | Numeracy peribadi |
Pelajar mesti melengkapkan dua unit di atas iaitu LIT1200 (Personal Literacy) dan NUM1200 (Numeracy Peribadi) untuk memenuhi keperluan Literasi dan Ujian Numerasi untuk Pelajar Pendidikan Permulaan Permulaan (LANTITE). Semua pelajar yang mendaftar dalam kursus pendidikan guru pra-perkhidmatan yang diiktiraf (sarjana dan lepasan) dari 1 Januari 2017 akan berjaya menyelesaikan ujian mengenai tahap celik huruf dan angka mereka sendiri. Pelajar yang mendaftarkan diri dalam Sarjana Pengajaran (Awal Kanak-kanak) perlu menyelesaikan kedua-dua komponen Literasi dan Ujian Numerasi peribadi untuk Pelajar Pendidikan Permulaan Permulaan (LANTITE) untuk mendaftarkan lebih daripada 120 mata kredit dalam kursus mereka.
Tahun 1 - Semester 1
Kod Unit | Tajuk Unit | Mata Kredit |
LAN6120 | Bahasa dan Literasi Kelahiran hingga 5 Tahun | 15 |
ECE6130 | Membina Kurikulum Awal Kanak-kanak | 15 |
ECE6140 | Menyiasat Pembelajaran dan Pembangunan Holistik Kanak-Kanak Muda | 15 |
MSC6110 | Matematik dan Teknologi untuk Kanak-Kanak Muda | 15 |
Tahun 1 - Semester 2
Kod Unit | Tajuk Unit | Mata Kredit |
SCE6120 | Sains untuk Kanak-kanak Muda | 15 |
LAN6130 | Literasi Awal 5-8 Tahun | 15 |
ECM6130 | Matematik di Sekolah Awal Tahun: 5 hingga 8 Tahun | 15 |
ECE6180 | Amalan Awal Kanak-kanak dan Pedagogi untuk Kanak-kanak 5-8 | 15 |
Tahun 2 - Semester 1
Kod Unit | Tajuk Unit | Mata Kredit |
ECE6320 | Pendidikan Jasmani, Kesihatan dan Kesejahteraan untuk Kanak-kanak Muda (Kanak-kanak yang Sihat, Aktif dan Selamat) | 10 |
HSS6180 | Kemanusiaan dan Sains Sosial Kelahiran hingga 8 Tahun | 10 |
AED6160 | Seni Visual dan Pendidikan Muzik di Awal Kanak-kanak | 15 |
ECE6160 | Pedagogi dan Amalan Berkesan dalam Konteks Awal Kanak-kanak | 15 |
TPA6120 | Penilaian Prestasi Pengajaran | 10 |
Tahun 2 - Semester 2
Kod Unit | Tajuk Unit | Mata Kredit |
EDF6101 | Strategi Pengajaran Orang Asli Orang Asli dan Torres Strait Islander | 15 |
ECE6150 | Perspektif Kontemporari dan Perbandingan dalam Pendidikan Awal Kanak-kanak | 15 |
AED6150 | Pendidikan Seni Tarian, Drama dan Media di Awal Kanak-kanak | 15 |
ECE6170 | Memimpin dan Menguruskan Konteks Awal Kanak-kanak | 15 |
Hasil Pembelajaran Kursus
- Memohon kemahiran kognitif, teknikal dan kreatif untuk menyiasat, menilai dan mensintesis teori pengajaran dan amalan dalam situasi yang sahih.
- Memohon kemahiran komunikasi dan kerjasama untuk merekabentuk kurikulum inovatif, pembelajaran dan penilaian dalam pendidikan awal kanak-kanak.
- Menginspirasi secara kritis pada pengetahuan pengetahuan yang kompleks, prinsip dan metode penyelidikan untuk menunjukkan penguasaan pengajaran awal masa kanak-kanak.
- Gunakan kemahiran pengurusan diri peringkat tinggi untuk memulakan, merancang dan melaksanakan praktikum lanjutan.
Pengiktirafan Profesional
- Diakreditasi oleh: Australian Quality Education & Care Authority (ACECQA)
- Diakreditasi oleh: Lembaga Pendaftaran Guru Australia Barat (TRBWA)
Peluang kerjaya
Kursus ini komited untuk menyediakan guru-guru zaman kanak-kanak dengan pengetahuan, kemahiran dan pengalaman yang penting dalam pelbagai tetapan awal kanak-kanak, bekerja dengan kanak-kanak dari kelahiran hingga 8 tahun.
Kemungkinan jawatan pekerjaan masa depan
Guru Tadika, Guru Pra-Sekolah, Guru Kanak-kanak Awal, Guru Pra Sekolah, Guru Rendah Junior, Pengarah Pusat.
Kemasukan
Kurikulum
Butiran Kursus
ketersediaan semester
- Semester 1: Belajar sepenuh masa di Mount Lawley
Struktur Kursus
Kod Unit | Tajuk Unit | Mata Kredit |
LIT1200 | Literasi Peribadi | |
NUM1200 | Numerasi Peribadi |
Pelajar mesti melengkapkan dua unit di atas LIT1200 (Literasi Peribadi) dan NUM1200 (Numerasi Peribadi) untuk memenuhi keperluan Ujian Literasi dan Numerasi untuk Pelajar Pendidikan Guru Permulaan (LANTITE). Semua pelajar yang mendaftar dalam kursus pendidikan guru praperkhidmatan bertauliah (siswazah dan siswazah) mulai 1 Januari 2017 perlu berjaya menyelesaikan ujian tentang tahap literasi dan numerasi peribadi mereka untuk menamatkan pengajian. Pelajar yang mendaftar dalam Sarjana Perguruan (Awal Kanak-kanak) perlu melengkapkan dengan jayanya kedua-dua komponen Ujian Literasi dan Numerasi peribadi untuk Pelajar Pendidikan Guru Permulaan (LANTITE) untuk mendaftar melebihi 120 mata kredit dalam kursus mereka.
Tahun 1 - Semester 1
Kod Unit | Tajuk Unit | Mata Kredit |
LAN6120 | Kelahiran Bahasa dan Literasi hingga 5 Tahun | 15 |
ECE6130 | Membina Kurikulum Awal Kanak-Kanak | 15 |
ECE6140 | Menyiasat Pembelajaran dan Perkembangan Holistik Kanak-kanak Muda | 15 |
MSC6110 | Matematik dan Teknologi untuk Kanak-kanak Kecil | 15 |
Tahun 1 - Semester 2
Kod Unit | Tajuk Unit | Mata Kredit |
SCE6120 | Sains untuk Anak Muda | 15 |
LAN6130 | Literasi Awal 5-8 Tahun | 15 |
ECM6130 | Matematik di Tahun Awal Persekolahan: 5 hingga 8 Tahun | 15 |
ECE6180 | Amalan dan Pedagogi Awal Kanak-Kanak untuk Kanak-kanak 5-8 | 15 |
Tahun 2 - Semester 1
Kod Unit | Tajuk Unit | Mata Kredit |
ECE6320 | Pendidikan Jasmani, Kesihatan dan Kesejahteraan untuk Kanak-kanak Kecil (Kanak-kanak Sihat, Aktif dan Selamat) | 10 |
HSS6180 | Kemanusiaan dan Sains Sosial Kelahiran hingga 8 Tahun | 10 |
AED6160 | Pendidikan Seni Visual dan Muzik pada Awal Kanak-Kanak | 15 |
ECE6160 | Pedagogi dan Amalan Berkesan dalam Konteks Awal Kanak-Kanak | 15 |
TPA6120 | Penilaian Prestasi Pengajaran | 10 |
Tahun 2 - Semester 2
Kod Unit | Tajuk Unit | Mata Kredit |
EDF6101 | Strategi Mengajar Pelajar Orang Asli dan Pulau Selat Torres | 15 |
ECE6150 | Perspektif Kontemporari dan Perbandingan dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak | 15 |
AED6150 | Pendidikan Seni Tari, Drama dan Media di peringkat Awal Kanak-Kanak | 15 |
ECE6170 | Memimpin dan Mengurus dalam Konteks Awal Kanak-Kanak | 15 |
Galeri
Hasil Program
Hasil Pembelajaran Kursus
- Mengaplikasikan kemahiran kognitif, teknikal dan kreatif untuk menyiasat, menilai dan mensintesis teori dan amalan pengajaran dalam situasi yang autentik.
- Gunakan kemahiran komunikasi dan kolaborasi untuk mereka bentuk kurikulum, pembelajaran dan aktiviti penilaian yang inovatif dalam pendidikan awal kanak-kanak.
- Refleksi secara kritis tentang kumpulan pengetahuan pendidikan yang kompleks, prinsip penyelidikan dan kaedah untuk menunjukkan penguasaan pengajaran awal kanak-kanak.
- Gunakan kemahiran pengurusan diri peringkat tinggi untuk memulakan, merancang dan melaksanakan praktikum lanjutan.
Peluang kerjaya
Peluang kerjaya
Kursus ini komited untuk menyediakan guru awal kanak-kanak dengan pengetahuan, kemahiran dan pengalaman penting merentasi pelbagai tetapan awal kanak-kanak, bekerja dengan kanak-kanak dari lahir hingga 8 tahun.
Jawatan pekerjaan masa depan yang mungkin
Guru Tadika, Guru Prasekolah, Guru Awal Kanak-Kanak, Guru Prasekolah, Guru Rendah Rendah, Pengarah Pusat.