Teknologi maklumat
EELU Egyptian E-Learning University
Maklumat Utama
Lokasi kampus
Egypt Online, Mesir
Bahasa
Inggeris
Format kajian
Pembelajaran jarak jauh
Tempoh
Minta maklumat
laju
Sepenuh masa
Yuran tuisyen
Minta maklumat
Tarikh akhir permohonan
Minta maklumat
Tarikh mula paling awal
Sep 2024
biasiswa
Terokai peluang biasiswa untuk membantu membiayai pengajian anda
pengenalan
Teknologi maklumat
Fakulti Teknologi Komputer dan Maklumat bertujuan untuk menyediakan graduan dengan kemahiran dan pengetahuan untuk membantu mereka dalam memperoleh kerjaya yang sesuai selepas tamat pengajian dalam bidang Teknologi Maklumat. Ia juga boleh membantu mereka untuk mengikuti pengajian penyelidikan atau siswazah dalam bidang ini. Selain itu, dengan latar belakang asas mereka memperoleh, mereka dapat mengikuti kemajuan teknologi dan menjalankan kerjaya pembelajaran sepanjang hayat.
Dean
Dr. Manal Ahmed Ismail Shoman adalah seorang profesor Kejuruteraan Komputer di Helwan University, Fakulti Kejuruteraan. Beliau menerima Ijazah PhD dalam Komputer dan Sistem Kejuruteraan dari Fakulti Kejuruteraan, Shams University Ain, 1996.
Pada masa ini, beliau adalah Pengarah program Teknologi Maklumat di Mesir E-Pembelajaran Universiti (EELU).
Beliau memegang jawatan sebagai Pengarah Pusat Teknologi Maklumat di Universiti Helwan selama 5 tahun. Beliau merupakan Pengurus Projek dan PI untuk Projek Sistem Maklumat Helwan Management University, Feb. 2006 hingga tahun 2009.
Beliau merupakan Pengurus Naib Projek "Meningkatkan Penggunaan Teknologi Pengajaran dan Kemudahan di Universiti Helwan" dibiayai oleh Kumpulan Wang Projek Peningkatan Pendidikan Mesir tinggi, yang bertujuan untuk meningkatkan kebolehan staf Universiti Helwan menggunakan komputer dan multimedia dalam pengajaran dan menukarkan mereka bahan pengajaran ke dalam bentuk elektronik (September 2004 - September 2006).
Beliau adalah pengarang dan penulis bersama lebih daripada 35 kertas penyelidikan dalam persidangan antarabangsa dan jurnal akademik.
Misi
IT graduan akan mempunyai kemahiran berikut setelah tamat pengajian:
kemahiran A. asas:
- Mengaplikasi konsep dan amalan teknikal dalam domain pengetahuan asas IT.
- Menentukan keperluan yang diperlukan oleh organisasi untuk menangani masalah dan peluang yang dihadapi oleh mereka.
- Mereka bentuk penyelesaian berasaskan IT yang berkesan dan untuk mengintegrasikan mereka ke dalam persekitaran pengguna.
- Membantu dalam penciptaan pelan projek yang berkesan.
B. Emerging Technologies dan Amalan Terbaik:
- Menilai teknologi dan kemungkinan penggunaan mereka dalam organisasi. Juga menganalisis kesannya terhadap individu, organisasi dan masyarakat secara keseluruhan termasuk isu-isu etika, undang-undang dan dasar.
- Memahami amalan terbaik dan piawaian termasuk bagaimana untuk memohon mereka.
C. pemikiran Asas dan Kemahiran Behavioral:
- Memperoleh kemahiran pemikiran kritikal bebas.
- Bekerjasama dalam kumpulan untuk mencapai matlamat yang sama dengan mengintegrasikan inisiatif peribadi dan kumpulan kerjasama.
- Untuk berkomunikasi dengan cekap dan berkesan dengan pelanggan, pengguna dan rakan-rakan secara lisan dan bertulis, menggunakan istilah yang sesuai.
- Pengiktirafan terhadap kepentingan pembelajaran sepanjang hayat.
Objektif
Teknologi Maklumat (IT) secara umum, merangkumi semua aspek teknologi pengkomputeran dan rangkaian. Program IT user berpusat dan membantu pengguna dalam organisasi dengan semua fasa-fasa berikut: Pemilihan, penciptaan, aplikasi, integrasi dan pentadbiran teknologi pengkomputeran dan rangkaian.
Program ini menyediakan graduan dengan kemahiran dan pengetahuan untuk membantu mereka dalam memperoleh kerjaya yang sesuai selepas tamat pengajian dalam bidang Teknologi Maklumat. Ia juga boleh membantu mereka untuk mengikuti pengajian penyelidikan atau siswazah dalam bidang ini. Selain itu, dengan latar belakang asas mereka memperoleh, mereka dapat mengikuti kemajuan teknologi dan menjalankan kerjaya pembelajaran sepanjang hayat.
Dalam tempoh yang singkat selepas tamat pengajian, pelajar akan dapat:
- Memohon IT yang sesuai dan kaedah yang diperlukan untuk organisasi untuk mencapai matlamat mereka dan menguruskan sumber-sumber mereka.
- Menyerap perkembangan baru dalam bidang IT dan menilai keperluan organisasi dari pendahuluan itu dengan cara yang proaktif.
- Dapat menyumbang kepada sains dan asas-asas teori IT.